Köpvillkor
 
 
Köpvillkor i butiken
>   Vi erbjuder ej öppet köp eller returrätt / We do not offer purchase on approval or withdrawal
>   Det är viktigt att kunden själv kontrollerar varans skick noga innan köp
>   Våra varor är oftast begagnade och säljes i befintligt skick
>   Alla priser är satta med hänsyn till eventuella brister, skönhetsfel m.m.
>   Det går att betala med kontanter eller kort (men inte Swish)
>   Varor kan reserveras max 2 timmar i butiken
>   Förhandsbokning av varor är inte möjlig
 
 
 
Elartiklar
Våra lampor och andra elartiklar är funktionstestade, men säljs i befintligt skick
 
Kontrollera själv elartiklarna i butiken innan köp.
Tänk på att ojordade (äldre runda kontakter) inte passar i moderna jordade uttag.
Men det går oftast att få t.ex. en lampa anpassad till modern standard hos en elbutik. 
 
 
Hemsida och Facebook
Information om verksamheten finns huvudsakligen på vår hemsida, med Facebook som komplement
 
Bilder på varor som visas på hemsidan och Facebook är ett urval av vad som erbjuds till försäljning i butiken
Interiörbilder på "butikssidan" (och vissa Facebookbilder) kan vara äldre och varorna redan sålda
Försäljning sker bara över disk i vår butik i Skarpnäck , förhandsbokning är inte möjlig
 
 
Leveranser och hämtningar
Om du köpt något och vill få hjälp med hemtransport kan vi erbjuda leverans mot en fast avgift
  • Leverans av köpta varor sker alltid närmaste helgfria måndag.
  • En leveransavgift baserad på avstånd debiteras enligt fast prisplan för varje leveranstillfälle.
  • Leveransen bokas vid inköpet och avgiften betalas alltid i förskott.
  • Vissa möbler (t.ex. mycket tunga) levereras endast till port/dörr på grund av hänsyn till transporpersonalens arbetsmiljö och skaderisk.
  • För möbler som levereras i delar p.g.a. storlek är det köparens ansvar att själv montera ihop dem.
 
Andra möbler kan inte tas med tillbaka från kunden vid leverans - Ring och boka en separat tid.
Mer information om hämtning och inlämning av gåvor hittar du på vår Transportsida --->
 

 
Konsumentköplagen om att köpa second hand
När du handlar varor som säljs i befintligt skick i en secondhand-butik, gäller konsumentköplagen.

Öppet köp
 
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du inte längre vill ha varan
och lämnar tillbaka den inom en viss tid.
Butiken väljer vad som gäller - Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp.
Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.
Det innebär att en del butiker kan erbjuda öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls
Om du inte blivit erbjuden öppet köp eller bytesrätt kan du inte lämna tillbaka varan.
 
Möjligheternas Hus erbjuder inte Öppet köp
 

 
Bytesrätt
 
Att ha bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka en vara som du har köpt och välja en annan i stället.
Det finns ingen lag som säger att du har bytesrätt.
Bytesrätt är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.
 
Möjligheternas Hus erbjuder inte Bytesrätt
 

 
Ångerrätt
 
När du handlar i en Second hand-butik har du inte rätt att ångra köpet. 
 

 
Om att reklamera en second hand-vara
 
Du har inte rätt att göra en reklamation av varor som har brister och skönhetsfel om butiken tydligt har informerat om dem. Undersök varorna noga innan du handlar.
 
Även varor som säljs i befintligt skick är felaktiga om varorna är i sämre skick än vad du kan förvänta dig. Vad du kan förvänta dig beror bland annat på priset på varan.
Second hand-butiken ansvarar för varornas kvalitet. Second hand-butiker säljer ibland varor åt någon annan. Men butikerna har alltid säljaransvaret mot dig som kund. Butiken ansvarar för alla uppgifter om varornas kvalitet m.m.
Om det är fel på din vara kan du kräva att butiken gör något åt felet eller ger dig prisavdrag. Det gäller om du inte blivit upplyst om ett fel på varan eller själv har kunnat upptäcka det vid köpet.
 

  Uppgifterna är hämtade från Konsumentverkets hemsida i maj 2019
 
2019-05-20